Czy muszę przyjąć zwrot samochodu? Kiedy kupujący może zwrócić samochód? Czy muszę zwrócić pieniądze kupującemu lub obniżyć cenę? Porady prawne z zakresu rękojmi i odpowiedzialności sprzedawcy – tel. 703-603-009
Jak odzyskać pieniądze za samochód §
Zgodnie z art. 556 kodeksu cywilnego, sprzedawca odpowiada względem kupującego za wady fizyczne i prawne sprzedanej rzeczy (tzw. rękojmia). Nie jest to jednak odpowiedzialność nieograniczona.
Z wadą prawną mamy do czynienia, jeżeli kupiony samochód stanowi własność osoby trzeciej lub jest obciążony prawem osoby trzeciej. Przykładowo wada prawna pojawi się w sytuacji, gdy samochód pochodzi z kradzieży lub też był na nim ustanowiony zastaw. Sprzedający ma jednak możliwość uchylić się od odpowiedzialności, jeżeli kupujący był świadomy wątpliwej sytuacji prawnej samochodu.
Kiedy można oddać kupiony samochód?
Wadą fizyczną jest niezgodność sprzedanej rzeczy z umową, w szczególności są to sytuacje, kiedy rzecz:
- nie ma właściwości, które powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie lub wynikający z przeznaczenia rzeczy;
- nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedający;
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedającego, a ten nie zgłosił zastrzeżeń;
- została wydana w stanie niezupełnym.
Sprzedający odpowiada z tytułu rękojmi za wadę fizyczną, która zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat od wydania rzeczy. W przypadku używanej rzeczy ruchomej (jak np. samochód), odpowiedzialność można ograniczyć do roku, za zgodą obu stron.
Czy muszę przyjąć zwrot samochodu – odpowiedzialność sprzedającego za wady fizyczne
Odpowiedzialność za wystąpienie wad fizycznych, czyli wszelkiego rodzaju usterek, jest często trudna do ustalenia i każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Sprzedający nie będzie odpowiadać za usterki, o których poinformował kupującego i z tego tytułu obniżył cenę. Poza tym, wada musi być istotna.
Kupujący może się zwrócić do sprzedającego z usterkami, które istniały w momencie zakupu, i o których nie wiedział i nie miał jak się dowiedzieć, zachowując wszelką staranność. To kupujący musi udowodnić, że sprawdził dokładnie stan techniczny samochodu i mimo to nie wykrył wady, która w momencie kupowania istniała. Zgodnie bowiem z art. 6 k.c.:
Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne.
Inaczej wygląda sytuacja, gdy sprzedający specjalnie zataił pewne fakty. Okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi może się wtedy wydłużyć, a roszczenie będzie bezsporne. Czasem jednak sprzedający nie jest pierwszym właścicielem i sam mógł nie zdawać sobie sprawy z istniejącej wady. Nie będzie też odpowiadał za elementy ulegające zużyciu z czasem (np. przepalona żarówka).
W pierwszej kolejności kupujący może się ubiegać o naprawę wady przez sprzedającego lub obniżenie ceny. Dopiero gdy powyższe metody nie doprowadzą do porozumienia między stronami, kupujący może żądać zwrotu poniesionych kosztów i zwrócić samochód.
Jeżeli są Państwo zainteresowani poradą prawną z zakresu sprzedaży
samochodu lub odpowiedzialności z tytułu rękojmi,
prosimy o kontakt z Kancelarią Prawną
w godz. 8:00 – 21:00
Czy muszę przyjąć zwrot samochodu – porady prawne przez telefon 7 dni w tygodniu (jeśli nie możesz się dodzwonić poproś Twojego operatora o odblokowanie połączeń premium).
Infolinia porad prawnych tel. 703603009
Aby skorzystać z porady prawnej przez telefon możesz zadzwonić na płatny nr 703 603 009 lub dokonać wpłaty 99zł a my bez dodatkowych kosztów oddzwonimy do Ciebie w celu udzielenia rzetelnej i wyczerpującej porady prawnej.
Są dwa sposoby opłacenia porady prawnej – tradycyjny przelew na poniższe konto bankowe lub szybszy, szybki przelew BLIK na nr telefonu 728 838 858 (wystarczy wpłacić 99zł a w tytule wpłaty wpisać nr telefonu na który mamy oddzwonić).
Staramy się oddzwonić najszybciej jak będzie to możliwe, jednak gwarantujemy połączenie w terminie 24h od zaksięgowania wpłaty – mailem można podać temat porady lub sugerowane godziny w których mamy zadzwonić, jednak nie jest to wymagane. Jeśli zadzwonimy w chwili, w której nie będą mogli Państwo rozmawiać to umówimy się na inną godzinę dogodną dla Was i naszych prawników.
Pomagamy również przy pisaniu pism procesowych, wezwań czy odpowiedzi na pozew, a nawet możecie wynająć adwokata bądź radcy prawnego do kompleksowej obsługi prawnej Waszej sprawy.
Kancelaria Prawna Katowice Korfantego 51 tytułem porada prawna dla… nr konta w banku ING 04 1050 1243 1000 0090 6154 0358
Jeśli zależy Ci na czasie prześlij potwierdzenie wpłaty na adres e-mail kancelaria@prawnik-infolinia.pl.
Staramy się niezwłocznie zadzwonić na podany w wpłacie nr telefonu w celu udzielenia porad bez dodatkowych kosztów.
Jeśli potrzebujesz pilnie porady prawnej przez telefon możesz zapłacić „przelew na telefon BLIK”
- logujesz się na swoim koncie bankowym (najlepiej aplikacja);
- wybierasz w zakładce przelewy „Przelew na telefon BLIK”;
- wpisujesz nr telefonu 728838858 oraz dane odbiorcy Kancelaria Prawna 24h Katowice Korfantego 51 – ważne aby w tytule przelewu wpisać „porada dla…” (swoje imię i nazwisko oraz nr telefonu na który mam oddzwonić z poradą” – kwota porady to 99zł;
- przelew praktycznie od razu jest widoczny na naszym koncie i oddzwaniamy z poradą prawną.
Informacja prawna – z porad można skorzystać każdego dnia (nawet w niedziele i święta) w godz. 8:00 – 21:00
Porady prawne za darmo https://prawnik-infolinia.pl/bezplatne-porady/